قدس ‌آنلاین- میلاد شکری: یک آگهی در روزنامه باعث شد تا مأموران زبده آگاهی استان البرز پرده از رازی بزرگ بردارندو سه نفر جاعل حرفه ای که دونفر زن و یک مرد بودند را شناسایی و دستگیر کنند.

دستگیری اعضای باند جعل سند برای آزادی زندانیان

این درحالی بود که این جاعلان همچنان و بدون هیچ واهمه ای به کارشان ادامه می‌دانند و شاید اگر راز آن‌ها فاش نمی‌شد میلیاردها  تومان از مردم غافل و بی اطلاع تلکه می‌کردند.

از دیگر سو طرف دیگر ماجرا یعنی دستگاه قضایی نیز با خسارتهای زیادی مواجه می‌شد و در احقاق حق برخی شاکیان بامشکل مواجه می‌شد.

ماجرا از این قرار بود که اعضای این باند آگهی می‌دهند که حاضرند با دریافت مبالغی سند برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد تهیه کنند تا آن‌ها پس از آزادی زمینه دریافت رضایت از شکات خودرا فراهم آورند. شاید تا اینجا کاری خیر خواهانه به نظر برسد اما واقعیت این بود که آن‌ها به جای اینکه سند واقعی املاک را به مردم و دادگاه تحویل دهند اقدام به جعل سند می‌کردند و این اسناد جعلی بود که ارایه و زمینه آزادی زندانیان را فراهم می‌کرد.

درعین حال امروز فرماندهی انتظامی استان البرز خبر داد که با  دستگیری سه نفر از اعضای این باند پرده  از راز آزادی زندانیان جرایم غیرعمد برداشته شد.

به گزارش خبرنگار قدس سردار بخشعلی کامران صالح فرمانده نیروی انتظامی استان البرز با تأیید دستگیری دو زن و یک مرد که باند جعل اسنادی را راه اندازی کرده و با جعل اسناد آپارتمان‌های چند صد میلیونی از خانواده زندانیانی که به دلایل جرایم غیر عمدی در زندان به سر می‌برند مبالغی میلیونی دریافت می‌کردند.

وی درباره شگرد کاری آن‌ها گفت: سه مجرم مورد نظر از طریق انتشار آگهی مبنی بر قرار دادن وثیقه و آزادی زندانیان جرایم مالی به دنبال شکار سوژه‌های ساده دلی بودند که فرصت پیش رو را مغتنم شمرده و با پرداخت مبالغی کمتر از مبلغ دیه می‌توانند زندانی را برای پیشبرد امور قضایی خود وبه نتیجه رسیدن مدتی آزاد کنند.

سردار بخشعلی کامران در این باره توضیح داد: مأموران اداره آگاهی البرز بزرگ با مشکوک شدن به آگهی وارد این موضوع شدند و دریافتند متهمین با اجاره آپارتمانی در یکی از مناطق تهران با مهرهای جعلی و آدرس همان آپارتمان که به نام بانک و شماره پلاک ثبتی و کدپستی به مقام قضایی داده بودند با فریب قانون تأییدیه ای جعلی را به مقام قضایی صادر می‌کردند.

وی در این باره افزود: گروه جاعلان اسناد در مدت مشخص موجب آزادی 96 زندانی شدند به نحوی که در قبال آزادی این افراد مبالغ قابل توجهی از خانواده‌های آن‌ها اخاذی کردند. افراد مذکور که دارای سوءسابقه هم هستند با ورود بهنگام مأموران آگاهی و ناجا دستگیر شده و اینک در زندان به سر می‌برند.

***شرح ماجرا

در ادامه و در شرح جزییات این ماجرا سردار کامرانی صالح گفت: در پی مراجعه خانواده یک نفر زندانی به پلیش اگاهی شهرستان ساوجبلاغ و درخواست استعلام در خصوص احراز ماهیت درج آگهی تامین سند وثیقه در یکی از جراید کثیر الانتشار، موضوع تحت پیگیری ماموران انتظامی استان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان البرز ادامه داد: ماموران پس از بررسی موضوع دریافتند که یکی از روزنامه‌های کثیر الانتشار در ستون آگهی خود، اقدام به درج مطلبی با عنوان تامین سند وثیقه از ۳۰۰ میلیون تا میلیاردها ریال برای آزادی زندانیان بدون واسطه برای ارسال به دادگاه، کرده است.

وی اضافه کرد: در ادامه تحقیقات، ماموران به این نتیجه رسیدند که به احتمال زیاد آگهی مذکور از سوی عده ای جاعل به منظور فریب خانواده زندانیان در روزنامه منتشر شده است.

فرمانده انتظامی گفت: در تحقیقات و بررسی‌های میدانی مشخص شد که جاعلان با اجاره یک واحد آپارتمان مسکونی در شرق تهران، آدرس و کد پستی آن را در اوراق مجعول تحت عنوان شعب یکی از بانک‌های دولتی درج و پس از انعقاد قرارداد و دریافت وجه نقد از خانواده زندانیان طی مکاتبه با دادسرا، ضمانت نامه مربوطه را برای دادسرا ارسال می‌کردند.

سردار کامرانی صالح ادامه داد: در صورت موافقت مقام قضایی، در مراحل بعدی، استعلام بانکی از طریق اداره پست با کدپستی که به آدرس مندرج در نامه اعلامی جاعلان ارسال شده بود (آدرس آپارتمان مسکونی شرق تهران) مجددا ارسال می‌شد.

فرمانده انتظامی استان البرز ادامه داد: در این مرحله جاعلان با استفاده از تقلید امضاء و استفاده از مهر معتبر بانکی ضمانت نامه بانکی میلیاردی مجعول را به شعبات دادسرا عودت و در صورت تماس مقامات قضایی با شماره تلفن ثابتی که در ضمانت نامه قید شده بود یکی از جاعلان با معرفی خود به عنوان رئیس بانک، اصالت ضمانت نامه را تأیید و اعلام می‌کرد که مبلغ اعلامی در ضمانت نامه نزد این شعبه توقیف شده است.

سردار کامرانی صالح گفت: برابر اسناد مکشوفه مشخص شد تعدادی زیادی از متهمان در زندان‌های استان تهران، قم، تبریز، البرز و دیگر استان‌ها با وثیقه‌های مجعول از زندان آزاد شده اند و از این طریق میلیاردها ریال کلاهبرداری شده است.

فرمانده انتظامی استان البرز  گفت: در ادامه ماموران با بررسی آمار مربوط به زندانیانی که با وثیقه آزاد شده بودند، مشخص شد که اخیرا یکی از زندانیان با سپردن وثیقه شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی به دادگاه کیفری هشتگرد آزاد شده است.

سردار کامرانی صالح اضافه کرد: با توجه به اسناد و مدارک موجود و تحقیقات تکمیلی با هماهنگی مقام قضایی یکی از متهمان شناسایی و دستگیر شد که پس از انتقال به پلیس آگاهی شهرستان ساوجبلاغ، ابتدا هویت خود را فرد دیگری اعلام کرد و از بیان حقایق طفره رفت اما در استعلام از سوابق فردی وی مشخص شد که وی از جاعلان سابقه داری است که به اتهام ۴۸ فقره جعل و کلاهبرداری تحت پیگیری قضایی است.

وی در ادامه گفت: متهم در مواجهه با اسناد و مدارک موجود لب به اعتراف گشود و اذعان داشت که با همدستی دو نفر دیگر اقدام به جعل وثیقه به منظور آزادی زندانیان کرده است که با تلاش ماموران هر دو متهم در دو عملیات جداگانه دستگیر و در بازرسی از آپارتمان مسکونی متهمان که در آدرس وثیقه‌ها به عنوان یکی از شعب بانک معرفی شده بود، تعداد ۹۶ فقره اسناد جعلی و مکاتبه در خصوص وثیقه زندانیان، تعداد ۶۶ عدد مهر ادارات ثبت اسناد، اجرای احکام، کارت شناسایی دادسرای انتظامی قضات با عکس سردسته به تعداد ۸ عدد، کارت شناسایی مشاور عالی قضایی، تعداد زیادی فیش بانکی خام مربوط به درآمد دادگستری، پروانه تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه ای، تعداد ۶ فقره پروانه کسب نانوایان به نام متهم اصلی، برگ جلب خام ممهور به مهر دادسرای عمومی و انقلاب تهران و تعداد زیادی مهر و پرونده ای مربوط به ادارات دولتی و خصوصی کشف شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.